Tänk att det gått snart trettio år sedan det första Metrotåget togs i bruk i vår stad. På den tiden kunde jag ännu inte titulera mej Helsingforsare, men av någon anledning kom jag att besöka staden just när Metron var ny. Min väninna beordade att "här ska det provåkas", och det gjorde vi genom att åka ut till Kampen från Järnvägsstationen. Efteråt tyckte jag länge och väl att resan var aningen snöplig, den var ju så kort att jag knappt hann sätta ner mej?
Efter det har många flera stationer öppnats och idag hinner jag hur bekvämt som helst sätta mej och till och med läsa en tidning eller i en bok på mina dagliga färder mellan Sörnäs och Nordsjö.
I tiderna ansåg jag också att färgvalet orange var väl grannt, men med facit på hand vet vi alla att de orangefärgade plastbänkarna är slitage tåliga och dessutom ger de ett glatt mottagande då man stiger ombord på tåget.
Dessutom kan vi yvas över att ha snygga och rena Metrostationer och -tåg i vår stad. Jämför man med andra tunnelbanor mm. utomlands märker man genast att så är fallet. Låt så vara att andra städer kört med tunnelbana betydligt längre och att befolkningsmängden oftast är större på annat håll.
VR vill bygga en ny linje Pisara (droppen), för att avhjälpa den allt för trånga infarten vid Fågelsången mot staden. Idag går spåren insprängda mellan bergen, vilket omöjliggör försök till att dra ytterligare spår. Pisara-projektet är välkommet. Jag hoppas projektet ska prioriteras också ekonomisk så att det kan förverkligas inom en snar framtid.
Samtidigt hoppas jag på att stadens alla beslutsfattare kunde enas om att vi kunde lösa problemet med för mycket privatbilar längs gatorna inne i centrum. Bilar som kör in från väster, öster söder och norr, trots vissa flaskhalsar i centrum, för att det är det mest bekväma sättet att färdas på.
Idealister tror att man lämnar bilen hemma av alla möjliga olika orsaker, men det stämmer nog inte. Det är urverket som styr människan och så länge det tidsmässigt lönar sig att köra privat i stället för med kollektiva medel, så väljer folk det. Därför tycker jag att alla beslutsfattare måste ta sig en fundera hur vi ytterligare kunde förbättra kollektivtrafiken för alla som bor ytter om staden. Det gäller ju inte nu att enbart fundera på hur man snabbast möjligast åker in och ut från centrum. Människor är rörliga och har behov av att förflytta sig i alla riktningar i vår stad.
Vi måste finna andra lösningar är vägtullar, som naturligtvis kunde ge staden och staten extra inkomster, men tullavgifter är inte rättvisa och mycket ojämnlika för alla oss som bor på olika håll staden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar