2010-07-16

Inget fallskärmsavtal?

Finlands fallskärmshoppare avstår tillsvidare från att använda sig av det lilla flygfältet som är beläget ett par kilometer utanför Hangös centrum i Täktom by.

Flygfältet byggdes av ryssarna under Hangöparentersen. Genast efter krigsslutet 1945 grundades Hangö flygklubb, som från början använde sig av flygfältet som sin bas. Under min barndom minns jag att åtminstone några flygplan flög över udden flera gånger i veckan, så med andra ord har det förekommit aktiv flygtrafik med småplan över Hangöudd under dryga 65 år.

Suomen Laskuvarjo Klubi har under flera år hyrt in sig i Täktom och ordnat kurser och utbildning för hugade fallskärmshoppare. Jag har för mej att många hoppare även annars också tillbringar sin fritid i Hangö. Man kan gott säga att fallskärmshopparna hämtat mycket gott med sig till staden. Den lilla kriskommunen ute på udden behöver människor som återkommer till staden. Människor som konsumerar allt från matinköp till restaurangbesök och övernattningar. Dessutom har klubben erbjudet många fina uppträdanden för såväl lokalbefolkning som turister.

Men, men som brukligt är i den här staden så finns det alltid de som klagar. Den ivrigaste klagaren är en dam bosatt i närheten av flygfältet. Om jag vill vinkla historien ur en kritisk synvinkel så har damen i fråga åtminstone under de tjugo senaste åren satsat hela sin lediga tid på att klaga över flygfältet. Damen ifråga skriver själv idag på VNs nätsida om att hon byggde sitt nuvarande bostadshus 1966 (med andra ord 20 år efter det att flygklubben grundades). Fastän hon i tiderna byggde sitt hus alldeles i närheten av ett aktivt fält anser hon idag att det är flygverksamheten som absolut ska bort. Därtill har det under senare år tillkommit några nya klagare, som köpt sig sommarstugor inom området utan att först kontrollera verksamheten vid flygfältet.

Jag måste säga att jag blir så himla trött på alla kverulanter här ute på udden som enbart ser till egen vinning. Hur har de egentligen tänkt att staden ska överleva?

Alltför många klagar och besvärar sig över allt som är nytt och obekant. Ändå är det så att allt klagande är inte gynnsamt för staden. Tvärtom.

Fotnot: Som en kommentar bör nämnas att jag inte är medlem i fallskärmsklubben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar