Regattahelgen kom och gick. Ganska lugn upplevde jag den, men informeras via nyheterna om att bland annat Regattabesökare blivit påskjutna från en balkong. Förövarna var tydligen kända av polisen från tidigare och hör därför högst sannolikt till den lokala befolkningen?
Den lokala taxiverksamheten borde likaså ses över. Sommar som vinter är det svårt att få tag i en villig chaufför som inom rimlig tid vill transportera en från en adress till en annan.  Som verksamheten nu sköts borde man helst känna till flera dygn på förhand om och när man behöver skjuts?
Om man ändå vågar sig på att extempore beställa en taxibil till en bestämd adress kan väntetiden uppgå till över en timme. Under den tiden hinner man i princip avklara sträckan till fots. Men taxiskjuts kan ändå vara önskvärt vid dygnets sena timmar eller vid dålig väderlek och det kan man ju inte förutse på förhand.
Taxistationen bakom järnvägsstationen är för det mesta obemannad. Jag känner till situationen, om och ifall att jag anländer till staden med tåg, men det kan man ju inte förvänta sig att turister och andra tillfälliga besökare ska veta.
Nu under Regattan var det en man som försökte få skjuts till grannstaden fyrtio kilometer härifrån. Mannen nekades dock köran med motiveringen att just den dagen fanns det bättre möjligheter till förtjänst på korta resor inom stadskärnan?
För att få laglig rätt att köra taxi måste man först anhålla om ett tillstånd. Jag har inte bekantat mig med vad ett lagligt tillstånd omfattar, men jag antar att ett tillstånd förutsätter att man är samhällsnyttig och i första hand sköter de transporter som önskas och det dessutom inom en rimlig tid? Om inte Hangö taxin idag har ett överskådligt dejoureringssystem som kan garantera att servicen funktionerar, så borde de rimligtvis göra upp ett sådant program och också efterfölja det.
 
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar