2010-07-26

Virtuella möten

För två år sedan blev jag inbjuden av en vän att bli medlem i Facebook. Inbjudan hängde med en längre tid, ja, jag tror nästan att den vid något tillfälle tappades bort, men min vän var envis och skickade mej en ny elektronisk inbjudan.

Så en dag loggade jag in mej, mest för att kolla vad det egentligen var som alla talade om. Mer eller mindre av misstag upptäckte jag några bekanta på sidorna. Jag skickade en vänförfrågan. Början var gjord.

Men efter att jag samlat på mej några virtuella vänner blev det stopp. Vad skulle nu ske? Vad var livets mening med Facebook?

Sommaren gick och jag öppnade inte ens sidan, men under hösten diskuterade min vän, hon som i tiden inbjudit mej, om hur trevligt det är på Facebook. Jag gick in ett par gånger till och fastnade. Redan senaste sommar var jag i full gång.

Under min tid på sidan har jag lagt märke till att människor som medverkar på virtuella sidor har alla sin egen ideologi varför eller hur man medverkar. Det går klart och tydligt att indela vännerna i olika grupper:

1.Samlaren. Han eller hon har massor med vänner, både bekanta och mest obekanta.
2. Den sociala, som dagligdags skriver små meddelanden och också kommenterar vänners inlägg.
3. Den tysta iakttagaren, som ofta har många egna vänner, men som mycket sällan skriver och berättar om sig själv.
4. Den snobbiga som väljer och vrakar bland personer som de mycket riktigt känner, men som inte av någon orsak beviljar alla bekanta "vänskap" fastän deras vänlista annars kan uppgå till flera hundra personer.
5. Den lilla, som endast umgås med sina närmaste och käraste över nätet. Något som är helt acceptabelt och inte tyder på snobberi!

Egentligen är det väl så att Facebook är ett socialt spel, där spelarna består av flertalet människor som av en eller annan orsak vill nå synlighet, vill föra fram sina egna åsikter eller annars bara hålla kontakt med sina vänner. Här finner man allt från gamla skolkamrater till människor med liknande särintressen eller ideologier. Och om man träffar på någon som inte vill vara ens vän så är det bara att ta det med en klackspark! Troligen ligger felet inte hos dej utan säkerligen i allt större grad hos den andra personen.

Väl mött över nätet!

1 kommentar:

  1. Just så är det! Facebook är ett utmärkt socialt nätverk, där man kan utbyta tankar och ideér, få goda råd när man har något problem, samt arrangera verkliga träffar.
    Via Facebook har jag bl.a.:
    - sålt en loftsäng
    - fått info om bra restauranger
    - arrangerat brunchar med goda vänner
    - fått info om luftkonditioneringsapparaterna som vi skaffade åt mina vuxna barn denna sommar då det verkligen behövts..
    - och mycket annat, men framför allt ett bekvämt och lättsamt sätt att hålla kontakt med många vänner, alla beslutar ju själv vilken info man delar och med vem.
    Hälsn. Ulla

    SvaraRadera