2012-07-18

Konkursdrabbad

Hangöudd och Kimitoön har under sommaren drabbats särdeles hårt. Månghundraåriga arbetsmöjligheter ser ut att utraderas. Dalsbruk har många gånger varit i gungning, men verksamheten har ändå alltid fortsatt på något sätt. Också Koverhar i Lappvik har tidigare kämpat med olika problem och jag vet att jag reagerade när bolaget för några år sedan såldes ut till en utländsk ägare, men ändå hoppas man ju att allting ska gå bra. 450 arbetslösa fabriksanställda och därtill alla andra som fått sin utkomst tack vare  fabriken, åkare, sjöfarare med flera. Dessutom har jag förstått att Kimitoön redan fick sin beskärda del av arbetslösheten, när Nokia sade upp sina anställda i Salo. Många var de som tidigare pendlade till och från ön och Salo.

I fabriken i Koverhar jobbade folk från både Hangö och Raseborg. Det har rekommenderats omskolning för personalen och det leder i sin tur med säkerhet till en bortflyttning från orten?

Igår åkte jag via Lappvik och undrade i mitt stilla sinne vad det i framtiden blir av den lilla byn - ödehus eller sommarbostäder eller vad? På fabriksområdet lyste ännu någon bortglömd påkopplad lampa i övrigt härskade tystnaden. En ensam parkerad långtradare med texten Koverhar stod parkerad på en gårdsplan. I övrigt varken liv eller rörelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar