Jag blir riktigt matt. Den ena efter den andra larmrapporten når oss om hur mycket sämre våra svenska skolor är i jämförelse med de finska. Visst finns det skillnader, det är sant, men för tillfället ser det ut som om det skulle vara mer än tillåtet att bespotta just de svenska skolorna.
Idag kan vi läsa på webben om att barnen i de svenska skolorna läser sämre. Visserligen sägs det från Hem och Skolas sida att det är föräldrarna som borde ta till heders det gamla konceptet med att läsa åtminstone en kvart om dagen med sina barn. Ändå tycker jag formuleringen på webbsidan utpekar den svenska skolan, lite väl mycket?
Jag vill absolut inte peka ut föräldrarna. Det är tufft att vara förälder och många har ett arbete som fordrar en hundra prosentig insats. Ändå är det viktigt att umgås med sina barn. Det vet jag som mamma och det vet alla ansvarstagande föräldrar.
Forskare Dall har under det gångna året redan hunnit producera två olika larmrapporter om den finlandssvenska skolan. Nu kanske jag söker mig ut på för djupa vatten, men på något sätt vill jag ifrågasätta hennes forskning. Hon inledde med svenska och finlandssvenska barn, men då hon inte fick önskat resultat(?) fortsatte arbetet med att också ta in barn från andra länder och de finskspråkiga barnen. Dall talar inte om kulturskillnader, utan det verkar som om hon dragit alla över samma kam? Men ingen rök utan eld, visst finns det sådant som kan ses över, bara man sätter de rätta glasögonen på och förstår sig på de små olikheterna, som gör livet värt att levas.
Dessutom har man nu på finskt håll vaknat till och vill absolut införa tvåspråkiga skolor. Den ena parten tar modell från grannlandet Sverige (?) och den andra parten tänker på en eventuell ekonomisk vinning. Hej hallå? Just av den orsaken är det redan värt att rösta rätt i kommunalvalet.
Idag kan vi läsa på webben om att barnen i de svenska skolorna läser sämre. Visserligen sägs det från Hem och Skolas sida att det är föräldrarna som borde ta till heders det gamla konceptet med att läsa åtminstone en kvart om dagen med sina barn. Ändå tycker jag formuleringen på webbsidan utpekar den svenska skolan, lite väl mycket?
Jag vill absolut inte peka ut föräldrarna. Det är tufft att vara förälder och många har ett arbete som fordrar en hundra prosentig insats. Ändå är det viktigt att umgås med sina barn. Det vet jag som mamma och det vet alla ansvarstagande föräldrar.
Forskare Dall har under det gångna året redan hunnit producera två olika larmrapporter om den finlandssvenska skolan. Nu kanske jag söker mig ut på för djupa vatten, men på något sätt vill jag ifrågasätta hennes forskning. Hon inledde med svenska och finlandssvenska barn, men då hon inte fick önskat resultat(?) fortsatte arbetet med att också ta in barn från andra länder och de finskspråkiga barnen. Dall talar inte om kulturskillnader, utan det verkar som om hon dragit alla över samma kam? Men ingen rök utan eld, visst finns det sådant som kan ses över, bara man sätter de rätta glasögonen på och förstår sig på de små olikheterna, som gör livet värt att levas.
Dessutom har man nu på finskt håll vaknat till och vill absolut införa tvåspråkiga skolor. Den ena parten tar modell från grannlandet Sverige (?) och den andra parten tänker på en eventuell ekonomisk vinning. Hej hallå? Just av den orsaken är det redan värt att rösta rätt i kommunalvalet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar