Blev uppmärksammad på hur eftisverksamheten är uppbyggd i de övriga nordiska länderna. Det som genast får mig att reagera är vilken ålders barn som får delta i verksamheten. Här hemma har vi stramt hållit fast vid att eftis är till för förskolebarn, ettor och tvåor. Det finns eftisar som också tar emot treor, men de hör till undantagen.
I Danmark är eftiset i första hand tänkt för (5) 6 - 9-åringar, men gränsen är inte definitiv, utan också äldre barn kan vid behov få delta i verksamheten. Etisledarna är hela tiden fysiskt närvarande, men barnen uppmuntras hela tiden till att ta ansvar och sköta sina egna åligganden. Skoldagen kan inledas redan kl. 6.30-8.00 med organiserad morgonvård, medan skoldagen fortsätter från kl. 8.00-12.00, för de yngre barnen. Efter det vidtar eftermiddagsvården fram till kl. 17.00.
I Sverige anser man att barn under tio år inte ska vara ensamma hemma under eftermiddagarna. Där får de yngre barnen besöka Fritidshemmet eller iett öppet dagis efter skoldagens slut. De lite äldre barnen 10-12 åringarna har rätt att besöka Fritidsgårdar. Fritidshemmen och -gårdarna håller öppet även under skolloven mellan kl. 7.00-18.00. Kommunerna är ålagda att ordna eftermiddagsverksamhet för alla som behöver den. Staten betalar ut bidrag för verksamheten, men kommunerna organiserar själva sin verksamhet enligt rådande behov.
Här hemma vet vi alla som har eller haft barn i den lägre skolåldern, hur besvärliga skolloven kan vara. Ändå har det här i Helsingfors, sedan medlet av 2000-talet ordnats sommarkolonier runt omkring i staden till familjerna stora glädje. Verksamheten pågår oftast tre veckor efter skolavslutningen och slutar då fram till midsommar, då många föräldrar har bättre möjlighet att ta ut sin semester. Sommarkolonierna är definitivt ett steg i rätt riktning. Men visst har vi fortfarande mycket att lära av bl.a. Sverige och Danmark.
I Danmark är eftiset i första hand tänkt för (5) 6 - 9-åringar, men gränsen är inte definitiv, utan också äldre barn kan vid behov få delta i verksamheten. Etisledarna är hela tiden fysiskt närvarande, men barnen uppmuntras hela tiden till att ta ansvar och sköta sina egna åligganden. Skoldagen kan inledas redan kl. 6.30-8.00 med organiserad morgonvård, medan skoldagen fortsätter från kl. 8.00-12.00, för de yngre barnen. Efter det vidtar eftermiddagsvården fram till kl. 17.00.
I Sverige anser man att barn under tio år inte ska vara ensamma hemma under eftermiddagarna. Där får de yngre barnen besöka Fritidshemmet eller iett öppet dagis efter skoldagens slut. De lite äldre barnen 10-12 åringarna har rätt att besöka Fritidsgårdar. Fritidshemmen och -gårdarna håller öppet även under skolloven mellan kl. 7.00-18.00. Kommunerna är ålagda att ordna eftermiddagsverksamhet för alla som behöver den. Staten betalar ut bidrag för verksamheten, men kommunerna organiserar själva sin verksamhet enligt rådande behov.
Här hemma vet vi alla som har eller haft barn i den lägre skolåldern, hur besvärliga skolloven kan vara. Ändå har det här i Helsingfors, sedan medlet av 2000-talet ordnats sommarkolonier runt omkring i staden till familjerna stora glädje. Verksamheten pågår oftast tre veckor efter skolavslutningen och slutar då fram till midsommar, då många föräldrar har bättre möjlighet att ta ut sin semester. Sommarkolonierna är definitivt ett steg i rätt riktning. Men visst har vi fortfarande mycket att lära av bl.a. Sverige och Danmark.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar